Wednesday, January 23, 2013

10 Perayaan atau Pesta Pelik



Festival adalah salah satu ceremonies untuk merayakan satu-satu perkara yang spesifik. Namun, diantara ribuan festival di dunia, terdapat beberapa juga yang pelik, well atleast pelik di mata saya.

Pelik kerana saya tak pernah jumpa, atau hanya di lakukan di tempat / sesuatu kaum itu sahaja. Walaupun Pelik, tetapi tetap Menarik! :D



10. Pesta Bawang Putih

Gilroy, California

Semuanya bermula oleh Dr. Rudy Melone, seorang presiden di kolej, yang terkejut dengan nama sebuah bandar kecil di Perancis yang mengganggap bandar mereka sebagai Garlic Capital of the World. Impian beliau pada dunia adalah, ingin membuktikan bahawa, Gilroy, sebuah kampung kecil di California patut mendapat gelaran itu.

Inilah event terbesar di dunia yang menjadikan Bawang Putih sebagai agenda utama. Didalam festival ini, sebuah perkara hendaklah berkaitan dengan bawang putih, termasuklah Sup Bawang Putih, Pie Bawang Putih, Sate Bawang Putih, Sandwhich bawang butih dan macam-macam lagi.


9. Pesta Mengecat Lembu

Luxembourg City, Luxembourg

Negara yang semua orang lupa adalah negara yang mengambil kredit bagi exploiting benda hidup, Lembu Palsu. Tiap musim panas (Jun), bandari Luxemborg menjadi 'hidup' dengan lembu besi, kayu, concrete dan fiberglass hasil kreativiti dari pelbagai artist. Terdapat Lembu danjuga Zebra yang di bentukkan dari kayu alpine, yang mana selepas itu, wanita-wanita bertelanjang mengiringinya. Ada juga wanita yang akan 'mooo'.

Tidak ada pertandingan, tidak ada hadiah atau pemenant. Festival ini cuma mempersembahkan karya art berkaitan Lembu.



8. Pesta Oren


Piemonte, Italy

Beberapa abad yang lepas, penduduk di dalam bandar ini memberontak dengan raja kejam yang menculik gadis sunti / dara dari rumah mereka dan memecahkan dara tersebut (if you know what I mean miahehe) sebelum perkahwinan. Bukan saja raja ini kemudiannya di potong kepala, malah di rejam sampai mati.

Kemudian pada abadke 21, pada era di mana ketatnya EU undang-undang agricultural, di mana Italy telah menghancurkan lebihan stok oren mereka. Menggantikan batu dengan buah and Pengawal Istana dengan Badut, berdiri di atas singgahsana, kemudian menghirup just Oren.

Ini adalah mungkin festival paling lawak yangpernahsaya jumpa. Mereka membazirkan sekurang-kurangnya 10,000 Kotak Oren.




7. Pesta Songkran

Chiang Mai, Thailand

Tahun Baru Thai, tidak mempunyai pertunjukan bunga api, champagne, ataupun apa-apabenda yang normalnya selalu kita lihat. Orang Thai betul-betul tahu bagaiman hendak berparty. Bermulanya dengan 100,000 orang yang hadir dengan Pistol Air, Water balloon, dan etc.

Bayangkanlah, anda sentiasa basah sewaktu berjalan di banda. Asal usul festival ini agak serious, dengan adanya Air tersebut sebagai symbol 'penyucian' diri or apa yang kita panggil 'buang sial'.


6. Pesta Moose Dropping

Talkeetna, Alaska

Bila alam semulajadi memberi anda lemon,buatlah lemonade. Bila alam semulajadi berikan anda taik Rusa, balingkan ia ke muka orang daripada ketinggian yg tinggi seperti dari Belon panas. Inilah yang berlakudi bandar ini. Kesemua kraftangan pada hari tersebut di perbuat daripada taik rusa, dan pada penghujung hari, orang akan membalingkan nya ke muka orang lain.

Sesiapa yang dapat mengenai target yang sama berulang kali.. Menang.. Pelik.


5. Pesta Mencukur Bulu Kambing Biri-Biri

Masterton, New Zealand

Jika di America, ada American Idol, Japan ada Iron Chef.. Di New Zealand pula, kalau anda nak jadi popular dan kaya, Mencukur Bulu Kambing Biri-Biri adalah jalannya!

Bermula pada tahun 1961, festival ini makin lama makin besar, dan kadangkala mereka terpaksa menggunakan tentera bagi menjaga keselamatan rakyat yang sedang merayakan pesta ini.



4. Pesta Sao Joao

Porto, Portugal

Salah satu pesta di Eropah yang paling meriah. Tak banyak orang tahu bahawa, bandar kedua terbesar di Portugal, iaitu Porto ini akan terang dengan cahaya pelbagai warna

Sesudah itu, keluarlah TUKULL miahehe.Tidak ada siapa tahu kenapa, tapibila mereka menjumpai yang berlawanan jantina, mereka akan hentam mereka di kepala menggunakan Tukul Plastic tersebut. Mungkinjuga diperolehi dari adat sewaktu zaman batu dulu, tak tahu lah. Sememangnya pelik.



3. Pesta Katak

Rayne, Louisiana

Saya ambil quote dari website pesta ni "You can bring your own frog or rent one.". hahaha.. Bandar yang progresif ini tidak suka untuk melihat oranglain ketinggalan.  Bagi orang luar yang tidak mempunyai katak, Pegawai Bandar sendiri akan meminjamkan mereka dgn bayaran kecil.

Bandar Katak Dunia adalah nama yang sesuai untuk bandar ini, di mana 500,000 orang dapat meraikan katak mereka samada dengan perlumbaan, ratu cantik, concert dan lain-lain. ada juga yang akan makan katak tersebut. 


2. Pesta Gelonsor

Gloucester, England

Di raikan pada hari isnin terakhir di England. Tidak ada sukan yang lebih radikal daripada ini. Tiap kali penghujung acara, mesti akan ada peserta yang akan patah tulang, bengkak2 macho dan berdarah sebagai ganjaran mengejar sebuah blok besar keju. Britain.. memang radikal ekekke

Asal usul acara ini, tidak di ketahui, tapi boleh di lihat lebih darip 50 peserta cuba mengalahkan keju yang turun dari atas bukit sehingga ke bawa, bergelut dan terjatuh memangdi jangka. Dan keju selalunya menang.


1. Pesta Tomato

Buol, Spain

Pesta Perang Buah terbesar di Dunia. Menarik peminat ribuat pelancong ke bandar kecil di Sepanyol ini. Membawa 90,000 kilo tomato kepada penduduk yang sedang mabuk di bandar itu. Selama sejam, sila tutup pintu rumah, kerana hampir keseluruhan orang akan berlumuran dengan warna merah bukan hasil darah, tapi hasil dari bash tomato.

Tiada istilah adat sepertimana orang-orang tua cakap "jangan main-main dengan makanan". Pesta inilah paling kotor di dunia.





Dan Itulah peliknya dunia kita. 

0 comments:

Post a Comment